Cały film Drogówka online to opowieść o siedmiu policjantach, którzy oprócz pracy łączy ich przyjaźń, pasja do imprez, sportowych samochodów oraz wspólne zainteresowania. Ich mały, zgrany świat pozornie funkcjonuje bez zarzutu. Jednak wszystko ulega zmianie, gdy jeden z nich tajemniczo znika. Odpowiedzialnością za to morderstwo obarczony zostaje sierżant Ryszard Król (Bartek Topa). W trakcie próby oczyszczenia swojego imienia odkrywa on prawdę o przestępczych powiązaniach na najwyższych szczeblach władzy. Zobacz czy warto obejrzeć Drogówka cały film bez reklam.
Spis treści
Na początku film Drogówka cda zapowiada się jako seria skeczy ukazujących codzienną rutynę stróżów prawa. Żarty z kierowcami po paru drinkach, wizyty w burdelach i kulisy policyjnej pracy podczas pielgrzymki papieskiej. Jednak reżyser w sprytny sposób siał ziarna intrygi, które niespodziewanie rozkwitają w schemat „zabili go i uciekli„. Warsztatowa biegłość Smarzowskiego w pełni wykorzystuje tę konwencję. Ale moment bohaterskiego wystąpienia, otoczonego z obu stron dowodami polskiej beznadziei, wydaje się nieco nie na miejscu.
Oczywiście, było to zamierzone – na początku filmu Drogówka ekino budowano idealistyczną wizję, aby później zderzyć ją z brutalną rzeczywistością. Jednak w świecie przedstawionym przez Smarzowskiego ideały nie istnieją. A nasz „ostatni sprawiedliwy” sierżant Król (Bartłomiej Topa) nie jest bez skazy bohaterem. Autor opowiada moralitet, w którym punkt ciężkości przesunięty jest w stronę wyboru mniejszego zła jako alternatywy dla zła. Dlatego niektóre momenty, w których Topa przemieszcza się po dachach i tunelach metra jak lokalny Jason Bourne, mogą być nieprawdopodobne.
Smarzowski często ma zdolność do degradacji swoich bohaterów. Przykładem jest Marcin Dorociński, który w filmie Drogówka zalukaj diametralnie odmienia swoją postać w porównaniu z Tadeuszem z filmu „Róża”. Ogólnie jednak aktorzy grają zgodnie ze swoimi typowymi rolami. To przekłada się na udane portrety poszczególnych policjantów, mimo że wszyscy są ubrani identycznie. Po prostu znamy te twarze i zazwyczaj wiemy, czym się charakteryzują.
Gorzki obraz Polski według Wojtka Smarzowskiego. Kiedy ostatni sprawiedliwy w skorumpowanej do cna policji uderza w korupcyjnie powiązaną mafię polityków, sam podpisuje na siebie wyrok śmierci: Drogówka (2013) – SB 23:55 TVP Kultura 📺📽️ pic.twitter.com/tTRYsvWwCg
— Dobre kino w TV (@DobreKinoTV) June 22, 2019
Jednakże to nie oznacza, że wszystko ukazano w sposób oczywisty. Interesującym wątkiem jest na przykład historia sierżanta Petryckiego (Arkadiusz Jakubik). Chociaż zdradza swoją żonę bez opamiętania, kiedy odwiedzamy jego rodzinę, nie zostajemy zasypywani obrazem rodzącego się dramatu. Okazuje się, że sierżant żyje z żoną w dość przyzwoitych warunkach. Jednakże tę zgodę zbudowano na kłamstwie.
Smarzowski ma prawdziwy talent do pogrążania widza w otchłaniach ludzkiej egzystencji, co stało się już niemal jego specjalnością. Z jednej strony imponuje konsekwencją stylistyczną i tematyczną, ale z drugiej strony, wszystkie te przypadki gwałtów na kobietach, hektolitry wypitej wódki i finałowe ujęcia z kamerą spoglądającą z góry, zaczynają tracić swoje przebicie. Stają się dekoracją, elementem stałym w smarzowskiej wizji świata.
Nieustanne czarnowidztwo i powtarzanie, że „tutaj jest jak jest”, odbierają filmowi Drogówka do obejrzenia online dynamikę i intelektualną prowokację. Wciąż powtarzając to samo, przestaje on przekazywać jakąkolwiek nową treść.
Co gorsza, ta oczywistość w „Drogówce” skłania do ponownego przemyślenia wcześniejszych dokonań reżysera. Najnowszy film Smarzowskiego faktycznie potwierdza, że jest jednym z najlepszych twórców filmowych w kraju. Jest on niezwykle satysfakcjonujący dla widza, a montażowy kolaż różnych ujęć. W tym materiałów kręconych telefonami komórkowymi czy kamerami przemysłowymi, robi wrażenie.
Jednak przy okazji ujawnia się inna prawda, niż tę, którą reżyser chciałby potępić. Magnetyzm kina Smarzowskiego jest dwuznaczny i działa zarówno na tych, którzy chcą zostać zatrzymani przez Wielkie Kino, jak i na tych, którzy przychodzą dla wódki i nagich scen. Mimo że filmy Smarzowskiego zdają się być krytyczne, to jednak w pewnym sensie mają znamiona konformizmu. Być może niezamierzonego, ale jednak obecne. Czy największy sukces Smarzowskiego polega na zbieżności jego osobistych zainteresowań z oczekiwaniami widowni?
W filmie „Drogówka” Smarzowski kontynuuje swoją opowieść o tym samym brudnym świecie, który wcześniej przedstawił w filmach takich jak „Wesele”, „Dom zły” czy „Róża”. Przez ukazanie warszawskich policjantów, korupcji i śledztwa, w którym sierżant Król (Bartłomiej Topa) staje się ofiarą, Drogówka cały film ożywia wcześniej wykorzystane motywy i artefakty (w tym nieodzowną siekierę). Siłą kina Smarzowskiego jest jego konsekwencja.
Podobnie jak wielkość reżyserska Marka Koterskiego wynika z ciągłego opowiadania o upadłym „ja”, Smarzowski maluje obraz tego samego zgniłego uniwersum. Tu zło nie ma w sobie nic mistycznego, jest wynikiem drobnych nikczemności i odkrywaniem podłej ludzkiej natury. Twórca „Domu zła” konsekwentnie kreuje obraz świata w rozpadzie, a Drogówka jest kolejną odsłoną tego tematu.
W filmach Smarzowskiego wódka miesza się z zapachem kościelnego kadzidła, a narodowa tożsamość opiera się na patriotycznych frazesach. Symbolika religijna jest wszechobecna i działa jak talizmany mające chronić przed złem: pijani policjanci w autokarze śpiewają patriotyczne piosenki o „Białym misiu” i „Deszczach niespokojnych”. A jedna z bohaterek macha figurką Matki Boskiej z Lourdes.
Mężczyzna uciekający przed pościgiem trafia do mieszkania staruszki słuchającej Radia Maryja. A ksiądz, którego widzimy we wczesnych scenach filmu, pojawia się ponownie, gdy kamera wchodzi do jednego z warszawskich domów rozpusty. W „Drogówce” bohaterowie starają się ukryć swoją nikczemność, sięgając do narodowych mitologii. Kiedy kamera wprowadza nas do skromnego mieszkania sierżanta Petryckiego (Arkadiusz Jakubik), widzimy ozdobne szable i rodzinne zdjęcia sprzed lat wisi na ścianach obok starej meblościanki.
Chwilę później ten sam obrazek zobaczymy w willi bogatego lobbysty. Smarzowski przedstawia polskość jako zaklętą w tandetnych artefaktach: bladych pamiątkach z pierwszej komunii, kiczowatych obrazach i brzydkich antykach. Jego Polska jest krajem z wąską mentalnością, zapatrzonym w sarmacką przeszłość, idealizowaną na chwilowe potrzeby. Oglądaj Drogówka w całości online tylko na zalukaj-ekino.
Cały film Drogowka online można obejrzeć m.in. na stronie VODprogram.pl, ale istnieją również inne źródła. Są to na przykład serwisy takie jak Netflix, HBO czy Disney+. A zatem włącz Drogowka cały film po polsku i ciesz się domowym seansem już dzisiaj!
Komentarze
Sortowanie według najpopularniejszych